Levitico 14
La Nuova Diodati
14 L'Eterno parlò ancora a Mosè, dicendo:
2 «Questa è la legge relativa al lebbroso per il giorno della sua purificazione. Egli sarà portato dal sacerdote.
3 Il sacerdote uscirà dal campo e lo esaminerà e se la piaga della lebbra è guarita nel lebbroso,
4 Il sacerdote ordinerà di prendere per colui che dev'essere purificato due uccelli vivi e puri, del legno di cedro, dello scarlatto e dell'issopo.
5 Il sacerdote ordinerà che si sgozzi uno degli uccelli in un vaso d'argilla su acqua corrente.
6 Poi prenderà l'uccello vivo il legno di cedro, lo scarlatto e l'issopo e li immergerà, con l'uccello vivo nel sangue dell'uccello sgozzato sull'acqua corrente.
7 Lo spruzzerà quindi sette volte su colui che deve essere purificato dalla lebbra; lo dichiarerà puro e lascerà andar libero per i campi l'uccello vivo.
8 Colui che deve essere purificato laverà le sue vesti, raderà tutti i suoi peli si laverà nell'acqua e sarà puro. Dopo questo potrà entrare nel campo ma resterà sette giorni fuori della sua tenda.
9 Il settimo giorno raderà tutti i peli del suo capo, della sua barba e delle sue ciglia; raderà insomma tutti i suoi peli. Laverà le sue vesti e laverà il suo corpo nell'acqua e sarà puro.
10 L'ottavo giorno prenderà due agnelli senza difetto, un'agnella di un anno senza difetto, tre decimi i efa di fior di farina, mescolata con olio, come un'offerta di cibo, e un log d'olio;
11 e il sacerdote che compie la purificazione presenterà colui che deve essere purificato e tutte queste cose davanti all'Eterno, all'ingresso della tenda di convegno.
12 Poi il sacerdote prenderà un agnello e lo offrirà come sacrificio di riparazione, con il log d'olio, e li agiterà come offerta agitata davanti all'Eterno.
13 Scannerà quindi l'agnello nel luogo dove si scannano i sacrifici per il peccato e gli olocausti, nel luogo santo, poiché come il sacrificio di riparazione appartiene al sacerdote, così è il sacrificio per il peccato; è cosa santissima.
14 Il sacerdote prenderà un po' di sangue del sacrificio di riparazione e il sacerdote lo metterà sull'estremità dell'orecchio destro di colui che deve essere purificato, sul pollice della sua mano destra e sul dito grosso del suo piede destro.
15 Poi il sacerdote prenderà un po' di olio dal log e lo verserà nella palma della sua mano sinistra;
16 quindi il sacerdote intingerà il dito della sua mano destra nell'olio che ha nella sua mano sinistra e col dito spruzzerà sette volte un po' d'olio davanti all'Eterno.
17 del resto dell'olio che ha in mano, il sacerdote ne metterà un po' sull'estremità dell'orecchio destro di colui che deve essere purificato sul pollice della sua mano destra e sul dito grosso del suo piede destro sul posto ove ha messo il sangue del sacrificio di riparazione.
18 Il resto dell'olio che ha in mano, il sacerdote lo metterà sul capo di colui che deve essere purificato; così il sacerdote farà per lui l'espiazione' davanti all'Eterno.
19 Poi il sacerdote offrirà il sacrificio per il peccato e farà l'espiazione per colui che deve essere purificato dalla sua impurità; dopo di ciò scannerà l'olocausto.
20 Il sacerdote offrirà l'olocausto e l'oblazione di cibo sull'altare; così il sacerdote farà per lui l'espiazione, ed egli sarà puro.
21 Se quel tale è povero e non può procurarsi queste cose, prenderà un solo agnello da offrire come sacrificio di trasgressione, per offerta agitata, per fare l'espiazione per lui, e un decimo di efa di fior di farina mescolata con olio come offerta di cibo, un log di olio,
22 e due tortore o due giovani piccioni, secondo le sue disponibilità; uno sarà per il sacrificio per il peccato e l'altro per l'olocausto.
23 L'ottavo giorno porterà, per la sua purificazione, queste cose al sacerdote all'ingresso della tenda di convegno davanti all'Eterno.
24 Il sacerdote prenderà l'agnello del sacrificio per la trasgressione e il log d'olio, e il sacerdote li agiterà come offerta agitata davanti all'Eterno.
25 Poi scannerà l'agnello del sacrificio per la trasgressione. Il sacerdote prenderà un po' di sangue del sacrificio per la trasgressione e lo metterà sull'estremità dell'orecchio destro di colui che deve essere purificato, sul pollice della sua mano destra e sul dito grosso del suo piede destro.
26 Il sacerdote verserà un po' di olio sulla palma della sua mano sinistra.
27 E col dito della sua mano destra il sacerdote spruzzerà sette volte un po' dell'olio che ha nella sua mano sinistra davanti all'Eterno.
28 Poi il sacerdote metterà un po' dell'olio che ha in mano sull'estremità dell'orecchio destro di colui che deve essere purificato, sul pollice della sua mano destra e sul dito grosso del suo piede destro. nel luogo ove ha messo il sangue del sacrificio della trasgressione.
29 Il resto dell'olio che ha in mano, il sacerdote lo metterà sul capo di colui che deve essere purificato, per fare espiazione per lui davanti all'Eterno.
30 Poi offrirà una delle tortore o uno dei due giovani piccioni, secondo le sue possibilità;
31 Offrirà quello che ha potuto procurarsi uno come sacrificio per il peccato e l'altro come olocausto, insieme con l'oblazione di cibo; così il sacerdote farà l'espiazione davanti all'Eterno per colui che deve essere purificato.
32 Questa è la legge per colui che è affetto da piaga di lebbra e non ha mezzi per procurarsi ciò che è richiesto per la sua purificazione».
33 L'Eterno parlò ancora a Mosè e ad Aaronne, dicendo:
34 «Quando entrerete nel paese di Canaan che io vi do in proprietà, se mando la piaga della lebbra in una casa del paese di vostra proprietà,
35 Il proprietario della casa andrà a dichiararlo al sacerdote, dicendo: "Mi sembra che ci sia una specie di piaga in casa mia".
36 Allora il sacerdote ordinerà che svuotino la casa prima che egli entri a esaminare la piaga, affinché tutto quello che c'è in casa non diventi impuro. Dopo questo, il sacerdote entrerà a esaminare la casa.
37 Esaminerà quindi la piaga; se la piaga che è sui muri della casa ha delle cavità verdastre o rossastre che appaiono più profonde della superficie della parete,
38 il sacerdote uscirà dalla casa, alla porta, e chiuderà la casa per sette giorni.
39 Il settimo giorno il sacerdote ritornerà ed esaminerà la casa; se la piaga si è chiusa sulle pareti della casa,
40 il sacerdote ordinerà che tirino via le pietre su cui è la piaga e che le gettino in un luogo impuro fuori della città.
41 Farà quindi raschiare l'interno della casa, tutt'intorno, e getteranno l'intonaco che hanno asportato fuori della città, in luogo impuro.
42 Poi prenderanno delle altre pietre e le metteranno al posto delle prime, e prenderanno dell'altra calce per intonacare la casa.
43 Se però la piaga torna ad erompere nella casa, dopo che ne ha tolte via le pietre e dopo che la casa è stata raschiata e rintonacata,
44 il sacerdote entrerà ad esaminare la casa; se la piaga si è chiusa nella casa, vi è lebbra maligna nella casa; essa è impura.
45 Perciò demolirà la casa e porterà le pietre, il legname e l'intonaco fuori della città, in un luogo impuro.
46 Inoltre chiunque entra nella casa durante tutto il tempo in cui è stata chiusa, sarà impuro fino alla sera.
47 Chi dorme nella casa, si laverà le vesti; similmente chi mangia nella casa, si laverà le vesti.
48 Ma se il sacerdote entra nella casa e la esamina, e la piaga non si è chiusa nella casa dopo che la casa è stata intonacata, il sacerdote dichiarerà la casa pura, perché la piaga è guarita.
49 Poi, per purificare la casa, prenderà due uccelli, legno di cedro, scarlatto e issopo;
50 sgozzerà quindi uno degli uccelli in un vaso di argilla su acqua corrente;
51 e prenderà il legno di cedro, l'issopo, lo scarlatto e l'uccello vivo, e li immergerà nel sangue dell'uccello sgozzato e nell'acqua corrente e spruzzerà la casa sette volte.
52 Così purificherà la casa col sangue dell'uccello, con l'acqua corrente, con l'uccello vivo, col legno di cedro con l'issopo e con lo scarlatto;
53 ma lascerà andare libero l'uccello vivo fuori della città, per i campi; farà così l'espiazione, per la casa, ed essa sarà pura.
54 Questa è la legge per ogni piaga di lebbra e per la tigna,
55 per la lebbra delle vesti e della casa,
56 per i gonfiori, le pustole e le macchie lucide,
57 per insegnare quando una cosa è impura e quando è pura. Questa è la legge per la lebbra».
Leviticus 14
1599 Geneva Bible
14 1 The cleansing of the leper, 34 And of the house that he is in.
1 And the Lord spake unto Moses, saying,
2 (A)This is the [a]law of the leper in the day of his cleansing: that is, he shall be brought unto the Priest,
3 And the Priest shall go out of the camp, and the Priest shall consider him: and if the plague of leprosy be healed in the leper,
4 Then shall the Priest command to take for him that is cleansed, two [b]sparrows alive and [c]clean, and cedarwood and a scarlet lace, and hyssop.
5 And the Priest shall command to kill one of the birds over [d]pure water in an earthen vessel.
6 After, he shall take the live sparrow with the cedarwood, and the scarlet lace, and the hyssop, and shall dip them and the living sparrow in the blood of the sparrow slain, over the pure water.
7 And he shall sprinkle upon him, that must be cleansed of his leprosy, seven times, and cleanse him, and shall [e]let go the live sparrow into the broad field.
8 Then he that shall be cleansed, shall wash his clothes, and shave off all his hair, and wash himself in water, so he shall be clean: after that shall he come into the host, and shall tarry without his tent seven days.
9 So in the seventh day he shall shave off all his hair both his head and his beard, and his eyebrows: even all his hair shall be shaven, and shall wash his clothes, and shall wash his flesh in water: so he shall be clean.
10 Then in the eighth day he shall take two he lambs without [f]blemish, and an ewe lamb of a year old without blemish, and three-tenth deals of fine flour for a meat offering, mingled with oil, [g]and a pint of oil.
11 And the Priest that maketh him clean shall bring the man which is to be made clean, and those things, before the Lord, at the door of the Tabernacle of the Congregation.
12 Then the Priest shall take one lamb, and offer him for a trespass offering, and the pint of oil, and (B)shake them to and fro before the Lord.
13 And he shall kill the lamb in the place where the sin offering and the burnt offering are slain, even in the holy place: for as the (C)sin offering is the Priest’s, so is the trespass offering: for it is most holy.
14 So the Priest shall take of the blood of the trespass offering, and put it upon the lap of the right ear of him that shall be cleansed, and upon the thumb of his right hand, and upon the great toe of his right foot.
15 The Priest shall also take of the pint of oil, and pour it into the palm of his left hand,
16 And the Priest shall dip his [h]right finger in the oil that is in his left hand, and sprinkle of the oil with his finger seven times before the Lord.
17 And of the rest of the oil that is in his hand, shall the Priest put upon the lap of the right ear of him that is to be cleansed, and upon the thumb of his right hand, and upon the great toe of his right foot, [i]where the blood of the trespass offering was put.
18 But the remnant of the oil that is in the Priest’s hand, he shall pour upon the head of him that is to be cleansed: so the Priest shall make an atonement for him before the Lord.
19 And the Priest shall offer the burnt offering, and make an atonement for him that is to be cleansed of his uncleanness: then after shall he kill the burnt offering.
20 So the Priest shall offer the burnt offering and the meat offering upon the Altar: and the Priest shall make an atonement for him: so he shall be clean.
21 But if he be poor, and not [j]able, then he shall bring one lamb for a trespass offering to be shaken, for his reconciliation, and a [k]tenth deal of fine flour mingled with oil, for a meat offering, with a pint of oil.
22 Also two turtledoves, or two young pigeons, as he is able, whereof the one shall be a sin offering, and the other a burnt offering,
23 And he shall bring them the eighth day for his cleansing unto the Priest at the door of the Tabernacle of the Congregation before the Lord.
24 Then the Priest shall take the lamb of the trespass offering, and the pint of oil, and the Priest shall [l]shake them to and fro before the Lord.
25 And he shall kill the lamb of the trespass offering, and the Priest shall take of the blood of the trespass offering, and put it upon the lap of his right ear that is to be cleansed, and upon the thumb of his right hand, and upon the great toe of his right foot.
26 Also the Priest shall pour of the oil into the palm of his own [m]left hand.
27 So the Priest shall with his right finger sprinkle of the oil that is in his left hand, seven times before the Lord.
28 Then the Priest shall put of the oil that is in his hand, upon the lap of the right ear of him that is to be cleansed, and upon the thumb of his right hand, and upon the great toe of his right foot: upon the place [n]of the blood of the trespass offering.
29 But the rest of the oil that is in the Priest’s hand, he shall put upon the head of him that is to be cleansed, to make an atonement for him before the Lord.
30 Also he shall present one of the turtledoves, or of the young pigeons, [o]as he is able.
31 Such, I say, as he is able, the one for a sin offering, and the other for a burnt offering, [p]with the meat offering: so the Priest shall make an atonement for him that is to be cleansed before the Lord.
32 This is the [q]Law of him which hath the plague of leprosy, who is not able in his cleansing to offer the whole.
33 ¶ The Lord also spake unto Moses and to Aaron, saying,
34 When ye be come unto the land of Canaan which I give you in possession, if I [r]send the plague of leprosy in an house of the land of your possession,
35 Then he that [owneth] the house shall come and tell the Priest, saying, Me think there is like a plague of leprosy in the house.
36 Then the Priest shall command them to empty the house before the Priest go into it to see the plague, that all that is in the house be not made unclean, and then shall the Priest go in to see the house.
37 And he shall mark the plague: and if the plague be in the walls of the house, and that there be [s]deep spots, greenish or reddish, which seem to be lower than the wall.
38 Then the Priest shall go out of the house to the door of the house, and shall cause to shut up the house seven days.
39 So the Priest shall come again the seventh day: and if he see that the plague be increased in the walls of the house,
40 Then the Priest shall command them to take away the stones wherein the plague is, and they shall cast them into a [t]foul place without the city.
41 Also he shall cause to scrape the house within round about, and pour the dust, that they have pared off, without the city in [u]an unclean place.
42 And they shall take other stones, and put them in the places of those stones, and shall take other mortar, to plaster the house with.
43 But if the plague come again and break out in the house, after that he hath taken away the stones, and after that he hath scraped and plastered the house,
44 Then the Priest shall come and see: and if the plague grow in the house, it is a fretting leprosy in the house: it is therefore unclean.
45 And he shall [v]break down the house, with the stones of it, and the timber thereof, and all the [w]mortar of the house, and he shall carry them out of the city unto an unclean place.
46 Moreover he that goeth into the house all the while that it is shut up, he shall be unclean until the even.
47 He also that sleepeth in the house shall wash his clothes: he likewise that eateth in the house, shall wash his clothes.
48 But if the Priest shall come and see, that the plague hath spread no further in the house, after the house be plastered, the Priest shall pronounce the house clean, for the plague is healed.
49 Then shall he take to purify the house, two sparrows, and cedarwood, and [x]scarlet lace, and hyssop.
50 And he shall kill one sparrow over pure water in an earthen vessel,
51 And shall take the cedarwood, and the hyssop, and the scarlet lace with the live Sparrow, and dip them in the blood of the slain Sparrow, and in the pure water, and sprinkle the house seven times:
52 So shall he cleanse the house with the blood of the sparrow, and with the pure water, and with the live sparrow, and with the cedarwood, and with the hyssop, and with the scarlet lace.
53 Afterward he shall let go the live sparrow out of the [y]town into the [z]broad fields: so shall he make atonement for the house, and it shall be clean.
54 This is the law for every plague of leprosy and (D)black spot,
55 And of the leprosy of the garment, and of the house,
56 And of the [aa]swelling, and of the scab, and of the white spot.
57 This is the law of the leprosy, to teach [ab]when a thing is unclean, and when it is clean.
Footnotes
- Leviticus 14:2 Or, the ceremony which shall be used in his purgation.
- Leviticus 14:4 Or, little birds.
- Leviticus 14:4 Of birds which were permitted to be eaten.
- Leviticus 14:5 Running water, or of the fountains.
- Leviticus 14:7 Signifying, that he that was made clean, was set at liberty, and restored to the company of others.
- Leviticus 14:10 Which hath no imperfection in any member.
- Leviticus 14:10 This measure in Hebrew, is called Log, and contained six eggs in measure.
- Leviticus 14:16 Hebrew, the finger of his right hand.
- Leviticus 14:17 Hebrew, upon the blood of the trespass offering.
- Leviticus 14:21 Hebrew, his hand cannot take it.
- Leviticus 14:21 Which is an Omer, read Exod. 16:16.
- Leviticus 14:24 Or, shall offer them as the offering that is shaken to and fro.
- Leviticus 14:26 Hebrew, into the palm of the Priest’s left hand.
- Leviticus 14:28 Or, where the blood of the trespass offering was put, as verse 17.
- Leviticus 14:30 Whether of them he can get.
- Leviticus 14:31 Or, besides the meat offering.
- Leviticus 14:32 This order is appointed for the poor man.
- Leviticus 14:34 This declareth that no plague nor punishment cometh to man without God’s providence and his sending.
- Leviticus 14:37 Or, blackness, or hollow streaks.
- Leviticus 14:40 Or, polluted.
- Leviticus 14:41 Where carrions were cast, and other filth, that the people might not be therewith infected.
- Leviticus 14:45 That is, he shall command it to be pulled down, as verse 40.
- Leviticus 14:45 Or, dust.
- Leviticus 14:49 It seemeth that this was a lace or string to bind the hyssop to the wood, and so was made a sprinkle: the Apostle to the Hebrews calleth it scarlet wool, Heb. 9:19.
- Leviticus 14:53 Hebrew, city.
- Leviticus 14:53 Hebrew, on the face of the field.
- Leviticus 14:56 Or, rising.
- Leviticus 14:57 Hebrew, in the day of the unclean, and in the day of the clean.
Copyright © 1991 by La Buona Novella s.c.r.l.
Geneva Bible, 1599 Edition. Published by Tolle Lege Press. All rights reserved. No part of this publication may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, without written permission from the publisher, except in the case of brief quotations in articles, reviews, and broadcasts.