Add parallel Print Page Options

Causas de la caída del reino de Israel

17 En el año doce de Acaz, rey de Judá, Oseas, hijo de Ela(A), comenzó a reinar sobre Israel en Samaria, y reinó nueve años. E hizo lo malo ante los ojos del Señor, aunque no como los reyes de Israel que habían sido antes de él. Subió contra él Salmanasar(B), rey de Asiria, y Oseas fue hecho su siervo(C), y le pagaba tributo. Pero el rey de Asiria descubrió una conspiración de[a] Oseas, quien había enviado mensajeros a So, rey de Egipto, y no había pagado tributo al rey de Asiria como había hecho año tras año; por tanto el rey de Asiria lo detuvo y lo encadenó en la cárcel. Entonces el rey de Asiria invadió todo el país y subió a Samaria(D), y le puso sitio por tres años. En el año noveno de Oseas, el rey de Asiria tomó Samaria(E) y se llevó a Israel al destierro(F) en Asiria, y los puso en Halah y en Habor, río de Gozán(G), y en las ciudades de los medos(H).

Esto[b] sucedió porque los hijos de Israel habían pecado contra el Señor su Dios(I), que los había sacado[c] de la tierra de Egipto de bajo la mano de Faraón, rey de Egipto(J), y habían reverenciado a otros dioses(K); y anduvieron en las costumbres[d] de las naciones que el Señor había arrojado de delante de los hijos de Israel(L), y en las costumbres de los reyes de Israel que ellos habían introducido[e](M). Y los hijos de Israel secretamente hicieron cosas[f] que no eran rectas contra el Señor su Dios. Además se edificaron lugares altos en todas sus ciudades, desde las torres de atalaya hasta las ciudades fortificadas(N). 10 Se erigieron pilares sagrados(O) y Aseras[g] sobre toda colina alta y bajo todo árbol frondoso(P), 11 y quemaron incienso allí en todos los lugares altos, como las naciones que el Señor se había llevado al destierro de delante de ellos; e hicieron cosas malas provocando al Señor. 12 Y sirvieron a ídolos, acerca de los cuales el Señor les había dicho: Vosotros no haréis esto(Q). 13 Y el Señor amonestaba(R) a Israel y a Judá por medio de todos sus profetas(S) y de todo vidente(T), diciendo: Volveos de vuestros malos caminos y guardad mis mandamientos, mis estatutos conforme a toda la ley que ordené a vuestros padres y que os envié por medio[h] de mis siervos los profetas(U). 14 Sin embargo, ellos no escucharon, sino que endurecieron su cerviz como[i] sus padres, que no creyeron en el Señor su Dios(V). 15 Desecharon sus estatutos(W) y el pacto que Él había hecho con sus padres(X), y sus advertencias con las cuales los había amonestado. Y siguieron la vanidad(Y) y se hicieron vanos(Z), y fueron en pos de las naciones que los rodeaban, respecto de las cuales el Señor les había ordenado que no hicieran como ellas(AA). 16 Y abandonaron todos los mandamientos del Señor su Dios, y se hicieron imágenes fundidas de dos becerros(AB); hicieron una Asera[j](AC), adoraron a todo el ejército de los cielos(AD) y sirvieron a Baal(AE). 17 Hicieron pasar por el fuego a sus hijos y a sus hijas(AF), practicaron la adivinación y los augurios(AG), y se entregaron a[k] hacer lo malo ante los ojos del Señor, provocándole(AH). 18 Y el Señor se airó en gran manera contra Israel(AI) y los quitó de su presencia; no quedó sino solo la tribu de Judá(AJ).

19 Tampoco Judá[l] guardó los mandamientos del Señor su Dios(AK), sino que anduvieron en las costumbres[m] que Israel había introducido[n](AL). 20 Y el Señor desechó a toda la descendencia[o] de Israel, y los afligió y los entregó en mano de saqueadores, hasta que los echó de su presencia(AM). 21 Cuando Él arrancó a Israel de la casa de David(AN), ellos hicieron rey a Jeroboam(AO), hijo de Nabat. Entonces Jeroboam apartó a Israel de seguir al Señor, y les hizo cometer[p] un gran pecado(AP). 22 Y los hijos de Israel anduvieron en todos los pecados que había cometido Jeroboam; no se apartaron de ellos, 23 hasta que el Señor quitó a Israel de su presencia, como Él había hablado por medio[q] de todos sus siervos los profetas(AQ). E Israel fue llevado de su propia tierra al destierro, a Asiria(AR), hasta hoy.

24 Y el rey de Asiria trajo hombres de Babilonia, de Cuta, de Ava[r](AS), de Hamat(AT) y de Sefarvaim, y los puso en las ciudades de Samaria en lugar de los hijos de Israel. Y tomaron posesión de Samaria y habitaron en sus ciudades(AU). 25 Y aconteció que como al principio de habitar ellos allí, no temieron al Señor(AV), el Señor envió leones entre ellos que mataron a muchos de ellos. 26 Entonces hablaron al rey de Asiria, diciendo: Las naciones que has llevado al destierro a las ciudades de Samaria, no conocen la costumbre del dios de la tierra; por eso él ha enviado leones entre ellos, y he aquí, los leones los matan porque ellos no conocen la costumbre del dios de la tierra.

27 Y el rey de Asiria ordenó, diciendo: Llevad allá a uno de los sacerdotes que llevasteis al destierro[s], y que él vaya y habite[t] allí; y que les enseñe la costumbre del dios de la tierra. 28 Y vino uno de los sacerdotes que habían llevado al destierro desde Samaria, y habitó en Betel, y les enseñó cómo habían de temer al Señor. 29 Pero cada nación continuó haciendo sus propios dioses, y los pusieron en las casas de los lugares altos que los samaritanos habían hecho(AW), cada nación en las[u] ciudades en que habitaban. 30 Y los hombres de Babilonia hicieron a Sucot-benot; los hombres de Cuta(AX) hicieron a Nergal; los hombres de Hamat hicieron a Asima; 31 y los aveos hicieron a Nibhaz y a Tartac; y los de Sefarvaim quemaban a sus hijos en el fuego(AY) como ofrenda a Adramelec(AZ) y Anamelec, dioses de Sefarvaim(BA). 32 También temían al Señor(BB) y nombraron de entre sí[v] sacerdotes de los lugares altos, que oficiaban por ellos en las casas de los lugares altos(BC). 33 Temían al Señor y servían a sus dioses conforme a la costumbre de las naciones de donde habían sido llevados al destierro.

34 Hasta el día de hoy siguen haciendo conforme a sus antiguas costumbres. No temen al Señor, ni siguen[w] sus estatutos ni sus ordenanzas ni la ley ni el mandamiento que el Señor había ordenado a los hijos de Jacob, a quien puso el nombre de Israel(BD), 35 con los cuales el Señor hizo un pacto y les ordenó, diciendo: No temeréis a otros dioses(BE) ni os inclinaréis ante ellos, no los serviréis ni les ofreceréis sacrificios(BF). 36 Sino que al Señor, que os hizo subir de la tierra de Egipto(BG) con gran poder y con brazo extendido(BH), a Él temeréis y ante Él os inclinaréis(BI) y a Él ofreceréis sacrificios. 37 Y los estatutos, las ordenanzas, la ley y el mandamiento que Él os escribió(BJ), cuidaréis de cumplirlos siempre, y no temeréis a otros dioses. 38 Y el pacto que he hecho con vosotros, no lo olvidaréis, ni temeréis a otros dioses(BK). 39 Sino que al Señor vuestro Dios temeréis, y Él os librará de la mano de todos vuestros enemigos. 40 Pero ellos no escucharon, sino que hicieron conforme a su antigua costumbre. 41 Y aunque estas naciones temían al Señor, también servían a sus ídolos[x](BL); y de la misma manera que hicieron sus padres, así hacen hasta hoy sus hijos y sus nietos.

Footnotes

  1. 2 Reyes 17:4 Lit., en
  2. 2 Reyes 17:7 Lit., Y
  3. 2 Reyes 17:7 Lit., hecho subir
  4. 2 Reyes 17:8 Lit., los estatutos
  5. 2 Reyes 17:8 Lit., hecho
  6. 2 Reyes 17:9 O, pronunciaron palabras
  7. 2 Reyes 17:10 I.e., símbolos de madera de una deidad femenina
  8. 2 Reyes 17:13 Lit., mano
  9. 2 Reyes 17:14 Lit., como la cerviz de
  10. 2 Reyes 17:16 I.e., símbolo de madera de una deidad femenina
  11. 2 Reyes 17:17 O, se vendieron para
  12. 2 Reyes 17:19 Lit., También Judá no
  13. 2 Reyes 17:19 Lit., los estatutos
  14. 2 Reyes 17:19 Lit., de Israel que ellos habían hecho
  15. 2 Reyes 17:20 Lit., simiente
  16. 2 Reyes 17:21 Lit., pecar
  17. 2 Reyes 17:23 Lit., mano
  18. 2 Reyes 17:24 En 2 Rey. 18:34, Iva
  19. 2 Reyes 17:27 Lit., al destierro desde allí
  20. 2 Reyes 17:27 Lit., ellos vayan y habiten
  21. 2 Reyes 17:29 Lit., sus
  22. 2 Reyes 17:32 Lit., se hicieron para sí de entre ellos
  23. 2 Reyes 17:34 Lit., ni hacen conforme a
  24. 2 Reyes 17:41 O, imágenes talladas

Israel’s King Hoshea

17 In the twelfth year of Judah’s King Ahaz, Hoshea(A) son of Elah became king over Israel in Samaria, and he reigned nine years. He did what was evil in the Lord’s sight, but not like the kings of Israel who preceded him.(B)

King Shalmaneser(C) of Assyria attacked him,(D) and Hoshea became his vassal and paid him tribute. But the king of Assyria caught Hoshea in a conspiracy: He had sent envoys to So king of Egypt(E) and had not paid tribute to the king of Assyria as in previous years.[a] Therefore the king of Assyria arrested him and put him in prison. The king of Assyria invaded the whole land, marched up to Samaria, and besieged it for three years.(F)

The Fall of Samaria

In the ninth year of Hoshea,(G) the king of Assyria captured Samaria. He deported(H) the Israelites to Assyria and settled them in Halah, along the Habor (Gozan’s river), and in the cities of the Medes.(I)

Why Israel Fell

This disaster happened because the people of Israel sinned against the Lord their God who had brought them out of the land of Egypt from the power of Pharaoh king of Egypt(J) and because they worshiped[b] other gods.(K) They lived according to the customs of the nations that the Lord had dispossessed before the Israelites(L) and according to what the kings of Israel did.(M) The Israelites secretly did things[c] against the Lord their God that were not right. They built high places in all their towns from watchtower(N) to fortified city. 10 They set up for themselves sacred pillars(O) and Asherah poles(P) on every high hill and under every green tree.(Q) 11 They burned incense there on all the high places just like the nations that the Lord had driven out before them had done. They did evil things, angering the Lord. 12 They served idols, although the Lord had told them, “You must not do this.”(R) 13 Still, the Lord warned(S) Israel and Judah through every prophet and every seer, saying, “Turn from your evil ways and keep my commands and statutes according to the whole law I commanded your ancestors and sent to you through my servants the prophets.”(T)

14 But they would not listen. Instead they became obstinate like[d] their ancestors who did not believe the Lord their God.(U) 15 They rejected his statutes and his covenant he had made with their ancestors(V) and the warnings he had given them. They followed worthless idols and became worthless themselves,(W) following the surrounding nations the Lord had commanded them not to imitate.(X)

16 They abandoned all the commands of the Lord their God. They made cast images(Y) for themselves, two calves, and an Asherah pole.(Z) They bowed in worship to all the stars in the sky(AA) and served Baal.(AB) 17 They sacrificed their sons and daughters in the fire[e](AC) and practiced divination and interpreted omens.(AD) They devoted themselves to do what was evil in the Lord’s sight and angered him.(AE)

18 Therefore, the Lord was very angry with Israel, and he removed them from his presence.(AF) Only the tribe of Judah remained.(AG) 19 Even Judah did not keep the commands of the Lord their God(AH) but lived according to the customs Israel had practiced.(AI) 20 So the Lord rejected all the descendants of Israel, punished them, and handed them over to plunderers until he had banished them from his presence.(AJ)

Summary of Israel’s History

21 When the Lord tore(AK) Israel from the house of David, Israel made Jeroboam son of Nebat king.(AL) Then Jeroboam led Israel away from following the Lord and caused them to commit grave sin. 22 The Israelites persisted in all the sins that Jeroboam committed and did not turn away from them.(AM) 23 Finally, the Lord removed Israel from his presence just as he had declared through all his servants the prophets. So Israel has been exiled to Assyria from their homeland to this very day.(AN)

Foreign Refugees in Israel

24 Then the king of Assyria brought people from Babylon, Cuthah, Avva, Hamath, and Sepharvaim and settled them in place of the Israelites in the cities of Samaria. The settlers took possession of Samaria and lived in its cities.(AO) 25 When they first lived there, they did not fear the Lord. So the Lord sent lions among them, which killed some of them.(AP) 26 The settlers said to the king of Assyria, “The nations that you have deported and placed in the cities of Samaria do not know the requirements of the god of the land. Therefore he has sent lions among them that are killing them because the people don’t know the requirements of the god of the land.”

27 Then the king of Assyria issued a command: “Send back one of the priests you deported.(AQ) Have him go and live there so he can teach them the requirements of the god of the land.” 28 So one of the priests they had deported came and lived in Bethel,(AR) and he began to teach them how they should fear the Lord.

29 But the people of each nation were still making their own gods in the cities where they lived and putting them in the shrines of the high places that the people of Samaria had made.(AS) 30 The men of Babylon made Succoth-benoth, the men of Cuth made Nergal, the men of Hamath made Ashima, 31 the Avvites made Nibhaz and Tartak, and the Sepharvites burned their children in the fire(AT) to Adrammelech and Anammelech, the gods of Sepharvaim. 32 They feared the Lord, but they also made from their ranks priests for the high places, who were working for them at the shrines of the high places.(AU) 33 They feared the Lord, but they also worshiped their own gods(AV) according to the practice of the nations from which they had been deported.

34 They are still observing the former practices to this day. None of them fear the Lord or observe the statutes and ordinances, the law and commandments that the Lord had commanded the descendants of Jacob, whom he had given the name Israel.(AW) 35 The Lord made a covenant with Jacob’s descendants and commanded them, “Do not fear other gods; do not bow in worship to them;(AX) do not serve them; do not sacrifice to them.(AY) 36 Instead fear the Lord, who brought you up from the land of Egypt with great power(AZ) and an outstretched arm.(BA) You are to bow down to him, and you are to sacrifice to him. 37 You are to be careful always(BB) to observe the statutes, the ordinances, the law, and the commandments he wrote for you; do not fear other gods. 38 Do not forget the covenant that I have made with you.(BC) Do not fear other gods, 39 but fear the Lord your God, and he will rescue you from all your enemies.”(BD)

40 However, these nations would not listen but continued observing their former practices. 41 They feared the Lord but also served their idols. Still today, their children and grandchildren continue doing as their ancestors did.(BE)

Footnotes

  1. 17:4 Lit as year by year
  2. 17:7 Lit feared
  3. 17:9 Or Israelites spoke words
  4. 17:14 Lit they stiffened their neck like the neck of
  5. 17:17 Lit They made their sons and daughters pass through the fire