Add parallel Print Page Options

Porque la ciudad era espaciosa y grande, pero poco pueblo dentro de ella, y no había casas reedificadas.

Los que volvieron con Zorobabel

(Esd. 2.1-70)

Entonces puso Dios en mi corazón que reuniese a los nobles y oficiales y al pueblo, para que fuesen empadronados según sus genealogías. Y hallé el libro de la genealogía de los que habían subido antes, y encontré en él escrito así: Estos son los hijos de la provincia que subieron del cautiverio, de los que llevó cautivos Nabucodonosor rey de Babilonia, y que volvieron a Jerusalén y a Judá, cada uno a su ciudad, los cuales vinieron con Zorobabel, Jesúa, Nehemías, Azarías, Raamías, Nahamani, Mardoqueo, Bilsán, Misperet, Bigvai, Nehum y Baana. El número de los varones del pueblo de Israel: Los hijos de Paros, dos mil ciento setenta y dos. Los hijos de Sefatías, trescientos setenta y dos. 10 Los hijos de Ara, seiscientos cincuenta y dos. 11 Los hijos de Pahat-moab, de los hijos de Jesúa y de Joab, dos mil ochocientos dieciocho. 12 Los hijos de Elam, mil doscientos cincuenta y cuatro. 13 Los hijos de Zatu, ochocientos cuarenta y cinco. 14 Los hijos de Zacai, setecientos sesenta. 15 Los hijos de Binúi, seiscientos cuarenta y ocho. 16 Los hijos de Bebai, seiscientos veintiocho. 17 Los hijos de Azgad, dos mil seiscientos veintidós. 18 Los hijos de Adonicam, seiscientos sesenta y siete. 19 Los hijos de Bigvai, dos mil sesenta y siete. 20 Los hijos de Adín, seiscientos cincuenta y cinco. 21 Los hijos de Ater, de Ezequías, noventa y ocho. 22 Los hijos de Hasum, trescientos veintiocho. 23 Los hijos de Bezai, trescientos veinticuatro. 24 Los hijos de Harif, ciento doce. 25 Los hijos de Gabaón, noventa y cinco. 26 Los varones de Belén y de Netofa, ciento ochenta y ocho. 27 Los varones de Anatot, ciento veintiocho. 28 Los varones de Bet-azmavet, cuarenta y dos. 29 Los varones de Quiriat-jearim, Cafira y Beerot, setecientos cuarenta y tres. 30 Los varones de Ramá y de Geba, seiscientos veintiuno. 31 Los varones de Micmas, ciento veintidós. 32 Los varones de Bet-el y de Hai, ciento veintitrés. 33 Los varones del otro Nebo, cincuenta y dos. 34 Los hijos del otro Elam, mil doscientos cincuenta y cuatro. 35 Los hijos de Harim, trescientos veinte. 36 Los hijos de Jericó, trescientos cuarenta y cinco. 37 Los hijos de Lod, Hadid y Ono, setecientos veintiuno. 38 Los hijos de Senaa, tres mil novecientos treinta.

39 Sacerdotes: los hijos de Jedaías, de la casa de Jesúa, novecientos setenta y tres. 40 Los hijos de Imer, mil cincuenta y dos. 41 Los hijos de Pasur, mil doscientos cuarenta y siete. 42 Los hijos de Harim, mil diecisiete.

43 Levitas: los hijos de Jesúa, de Cadmiel, de los hijos de Hodavías, setenta y cuatro.

44 Cantores: los hijos de Asaf, ciento cuarenta y ocho.

45 Porteros: Los hijos de Salum, los hijos de Ater, los hijos de Talmón, los hijos de Acub, los hijos de Hatita y los hijos de Sobai, ciento treinta y ocho.

46 Sirvientes del templo: los hijos de Ziha, los hijos de Hasufa, los hijos de Tabaot, 47 los hijos de Queros, los hijos de Siaha, los hijos de Padón, 48 los hijos de Lebana, los hijos de Hagaba, los hijos de Salmai, 49 los hijos de Hanán, los hijos de Gidel, los hijos de Gahar, 50 los hijos de Reaía, los hijos de Rezín, los hijos de Necoda, 51 los hijos de Gazam, los hijos de Uza, los hijos de Paseah, 52 los hijos de Besai, los hijos de Mehunim, los hijos de Nefisesim, 53 los hijos de Bacbuc, los hijos de Hacufa, los hijos de Harhur, 54 los hijos de Bazlut, los hijos de Mehída, los hijos de Harsa, 55 los hijos de Barcos, los hijos de Sísara, los hijos de Tema, 56 los hijos de Nezía, y los hijos de Hatifa.

57 Los hijos de los siervos de Salomón: los hijos de Sotai, los hijos de Soferet, los hijos de Perida, 58 los hijos de Jaala, los hijos de Darcón, los hijos de Gidel, 59 los hijos de Sefatías, los hijos de Hatil, los hijos de Poqueret-hazebaim, los hijos de Amón. 60 Todos los sirvientes del templo e hijos de los siervos de Salomón, trescientos noventa y dos. 61 Y estos son los que subieron de Tel-mela, Tel-harsa, Querub, Adón e Imer, los cuales no pudieron mostrar la casa de sus padres, ni su genealogía, si eran de Israel: 62 los hijos de Delaía, los hijos de Tobías y los hijos de Necoda, seiscientos cuarenta y dos.

63 Y de los sacerdotes: los hijos de Habaía, los hijos de Cos y los hijos de Barzilai, el cual tomó mujer de las hijas de Barzilai galaadita, y se llamó del nombre de ellas. 64 Estos buscaron su registro de genealogías, y no se halló; y fueron excluidos del sacerdocio, 65 y les dijo el gobernador que no comiesen de las cosas más santas, hasta que hubiese sacerdote con Urim y Tumim.(A)

66 Toda la congregación junta era de cuarenta y dos mil trescientos sesenta, 67 sin sus siervos y siervas, que eran siete mil trescientos treinta y siete; y entre ellos había doscientos cuarenta y cinco cantores y cantoras. 68 Sus caballos, setecientos treinta y seis; sus mulos, doscientos cuarenta y cinco; 69 camellos, cuatrocientos treinta y cinco; asnos, seis mil setecientos veinte.

70 Y algunos de los cabezas de familias dieron ofrendas para la obra. El gobernador dio para el tesoro mil dracmas de oro, cincuenta tazones, y quinientas treinta vestiduras sacerdotales. 71 Los cabezas de familias dieron para el tesoro de la obra veinte mil dracmas de oro y dos mil doscientas libras de plata. 72 Y el resto del pueblo dio veinte mil dracmas de oro, dos mil libras de plata, y sesenta y siete vestiduras sacerdotales. 73 Y habitaron los sacerdotes, los levitas, los porteros, los cantores, los del pueblo, los sirvientes del templo y todo Israel, en sus ciudades.(B)

Esdras lee la ley al pueblo

Venido el mes séptimo, los hijos de Israel estaban en sus ciudades; y se juntó todo el pueblo como un solo hombre en la plaza que está delante de la puerta de las Aguas, y dijeron a Esdras el escriba que trajese el libro de la ley de Moisés, la cual Jehová había dado a Israel. Y el sacerdote Esdras trajo la ley delante de la congregación, así de hombres como de mujeres y de todos los que podían entender, el primer día del mes séptimo. Y leyó en el libro delante de la plaza que está delante de la puerta de las Aguas, desde el alba hasta el mediodía, en presencia de hombres y mujeres y de todos los que podían entender; y los oídos de todo el pueblo estaban atentos al libro de la ley. Y el escriba Esdras estaba sobre un púlpito de madera que habían hecho para ello, y junto a él estaban Matatías, Sema, Anías, Urías, Hilcías y Maasías a su mano derecha; y a su mano izquierda, Pedaías, Misael, Malquías, Hasum, Hasbadana, Zacarías y Mesulam. Abrió, pues, Esdras el libro a ojos de todo el pueblo, porque estaba más alto que todo el pueblo; y cuando lo abrió, todo el pueblo estuvo atento. Bendijo entonces Esdras a Jehová, Dios grande. Y todo el pueblo respondió: ¡Amén! ¡Amén! alzando sus manos; y se humillaron y adoraron a Jehová inclinados a tierra. Y los levitas Jesúa, Bani, Serebías, Jamín, Acub, Sabetai, Hodías, Maasías, Kelita, Azarías, Jozabed, Hanán y Pelaía, hacían entender al pueblo la ley; y el pueblo estaba atento en su lugar. Y leían en el libro de la ley de Dios claramente, y ponían el sentido, de modo que entendiesen la lectura.

Y Nehemías el gobernador, y el sacerdote Esdras, escriba, y los levitas que hacían entender al pueblo, dijeron a todo el pueblo: Día santo es a Jehová nuestro Dios; no os entristezcáis, ni lloréis; porque todo el pueblo lloraba oyendo las palabras de la ley. 10 Luego les dijo: Id, comed grosuras, y bebed vino dulce, y enviad porciones a los que no tienen nada preparado; porque día santo es a nuestro Señor; no os entristezcáis, porque el gozo de Jehová es vuestra fuerza. 11 Los levitas, pues, hacían callar a todo el pueblo, diciendo: Callad, porque es día santo, y no os entristezcáis. 12 Y todo el pueblo se fue a comer y a beber, y a obsequiar porciones, y a gozar de grande alegría, porque habían entendido las palabras que les habían enseñado.

Now the city was large and spacious, but the people in it were few and the houses were not built.

(A)Then my God put it into my heart to assemble the nobles, the officials, and the other people to be enrolled by genealogies. Then I found the book of the genealogy of those who came up first, [a]in which I found the following record:

(B)These are the [b]people of the province who came up from the captivity of the exiles whom Nebuchadnezzar the king of Babylon had taken into exile, and who returned to Jerusalem and Judah, each to his city, who came with Zerubbabel, Jeshua, Nehemiah, [c]Azariah, [d]Raamiah, Nahamani, Mordecai, Bilshan, [e]Mispereth, Bigvai, [f]Nehum, and Baanah.

The number of men of the people of Israel: the sons of Parosh, 2,172; the sons of Shephatiah, 372; 10 the sons of Arah, 652; 11 the sons of Pahath-moab of the sons of Jeshua and Joab, 2,818; 12 the sons of Elam, 1,254; 13 the sons of Zattu, 845; 14 the sons of Zaccai, 760; 15 the sons of [g]Binnui, 648; 16 the sons of Bebai, 628; 17 the sons of Azgad, 2,322; 18 the sons of Adonikam, 667; 19 the sons of Bigvai, 2,067; 20 the sons of Adin, 655; 21 the sons of Ater, of Hezekiah, 98; 22 the sons of Hashum, 328; 23 the sons of Bezai, 324; 24 the sons of [h]Hariph, 112; 25 the sons of [i]Gibeon, 95; 26 the men of Bethlehem and Netophah, 188; 27 the men of Anathoth, 128; 28 the men of [j]Beth-azmaveth, 42; 29 the men of [k]Kiriath-jearim, Chephirah, and Beeroth, 743; 30 the men of Ramah and Geba, 621; 31 the men of Michmas, 122; 32 the men of Bethel and Ai, 123; 33 the men of the other Nebo, 52; 34 the sons of the other Elam, 1,254; 35 the sons of Harim, 320; 36 the [l]men of Jericho, 345; 37 the sons of Lod, Hadid, and Ono, 721; 38 the sons of Senaah, 3,930.

39 The priests: the sons of Jedaiah of the house of Jeshua, 973; 40 the sons of Immer, 1,052; 41 the sons of Pashhur, 1,247; 42 the sons of Harim, 1,017.

43 The Levites: the sons of Jeshua, of Kadmiel, of the sons of [m]Hodevah, 74. 44 The singers: the sons of Asaph, 148. 45 The gatekeepers: the sons of Shallum, the sons of Ater, the sons of Talmon, the sons of Akkub, the sons of Hatita, the sons of Shobai, 138.

46 The temple servants: the sons of Ziha, the sons of Hasupha, the sons of Tabbaoth, 47 the sons of Keros, the sons of [n]Sia, the sons of Padon, 48 the sons of Lebana, the sons of Hagaba, the sons of Shalmai, 49 the sons of Hanan, the sons of Giddel, the sons of Gahar, 50 the sons of Reaiah, the sons of Rezin, the sons of Nekoda, 51 the sons of Gazzam, the sons of Uzza, the sons of Paseah, 52 the sons of Besai, the sons of Meunim, the sons of [o]Nephushesim, 53 the sons of Bakbuk, the sons of Hakupha, the sons of Harhur, 54 the sons of [p]Bazlith, the sons of Mehida, the sons of Harsha, 55 the sons of Barkos, the sons of Sisera, the sons of Temah, 56 the sons of Neziah, the sons of Hatipha.

57 The sons of Solomon’s servants: the sons of Sotai, the sons of [q]Sophereth, the sons of [r]Perida, 58 the sons of Jaala, the sons of Darkon, the sons of Giddel, 59 the sons of Shephatiah, the sons of Hattil, the sons of Pochereth-hazzebaim, and the sons of [s]Amon.

60 All the temple servants and the sons of Solomon’s servants totaled 392.

61 These were the ones who came up from Tel-melah, Tel-harsha, Cherub, [t]Addon, and Immer; but they could not provide evidence for their fathers’ households or their [u]descendants, whether they were of Israel: 62 the sons of Delaiah, the sons of Tobiah, the sons of Nekoda, 642. 63 And of the priests: the sons of Hobaiah, the sons of Hakkoz, the sons of Barzillai, who took a wife of the daughters of Barzillai, the Gileadite, and was named after them. 64 These searched among their ancestral registration, but it could not be located; therefore they were considered unclean and disqualified from the priesthood. 65 And (C)the [v]governor said to them that they were not to eat from the most holy things until a priest arose with (D)Urim and Thummim.

Total of People and Gifts

66 The whole assembly together totaled 42,360, 67 besides their male slaves and their female slaves, [w]of whom there were 7,337; and they had 245 male and female singers. 68 [x](E)Their horses were 736; their mules, 245; 69 their camels, 435; their donkeys, 6,720.

70 Some of the heads of fathers’ households gave to the work. The [y](F)governor gave to the treasury a thousand gold drachmas, fifty basins, and 530 priests’ garments. 71 And some of the heads of fathers’ households gave to the treasury for the work twenty thousand gold drachmas and 2,200 silver minas. 72 What the rest of the people gave was twenty thousand gold drachmas, two thousand silver minas, and sixty-seven priests’ garments.

73 Now (G)the priests, the Levites, the gatekeepers, the singers, some of the people, the temple servants, and all Israel lived in their cities.

(H)And when the seventh month came, the sons of Israel were in their cities.

Ezra Reads the Law

And all the people gathered as one person at the public square which was in front of (I)the Water Gate, and they [z]asked (J)Ezra the scribe to bring (K)the Book of the Law of Moses which the Lord had [aa]given to Israel. Then (L)Ezra the priest brought the Law before the assembly of men, women, and all who could listen with understanding, on (M)the first day of the seventh month. And he read from it before the public square which was in front of (N)the Water Gate, from [ab]early morning until midday, in the presence of men and women, those who could understand; and [ac]all the people were attentive to the Book of the Law. Ezra the scribe stood at a wooden podium which they had made for the purpose. And beside him stood Mattithiah, Shema, Anaiah, Uriah, Hilkiah, and Maaseiah on his right; and Pedaiah, Mishael, Malchijah, Hashum, Hashbaddanah, Zechariah, and Meshullam on his left. Then Ezra opened (O)the book in the sight of all the people, for he was standing above all the people; and when he opened it, all the people (P)stood up. Then Ezra blessed the Lord, the great God. And all the people answered, “(Q)Amen, Amen!” with the raising of their hands; then (R)they kneeled down and worshiped the Lord with their faces to the ground. Also Jeshua, Bani, Sherebiah, Jamin, Akkub, Shabbethai, Hodiah, Maaseiah, Kelita, Azariah, Jozabad, Hanan, Pelaiah, and the Levites explained the Law to the people while the people remained in their place. They read from the book, from the Law of God, [ad]translating to give the sense so that they understood the reading.

This Day Is Holy

Then Nehemiah, who was the [ae](S)governor, and Ezra (T)the priest and scribe, and the Levites who taught the people said to all the people, “(U)This day is holy to the Lord your God; (V)do not mourn or weep.” For all the people were weeping when they heard the words of the Law. 10 Then he said to them, “Go, eat the festival foods, drink the sweet drinks, and (W)send portions to him who has nothing prepared; for this day is holy to our Lord. Do not be grieved, for the joy of the Lord is your [af]refuge.” 11 So the Levites silenced all the people, saying, “Be still, for the day is holy; do not be grieved.” 12 Then all the people went away to eat, drink, (X)to send portions, and to [ag]celebrate a great feast, (Y)because they understood the words which had been made known to them.

Footnotes

  1. Nehemiah 7:5 Lit and I found written in it
  2. Nehemiah 7:6 Lit sons
  3. Nehemiah 7:7 In Ezra 2:2, Seraiah
  4. Nehemiah 7:7 In Ezra 2:2, Reelaiah
  5. Nehemiah 7:7 In Ezra 2:2, Mispar
  6. Nehemiah 7:7 In Ezra 2:2, Rehum
  7. Nehemiah 7:15 In Ezra 2:10, Bani
  8. Nehemiah 7:24 In Ezra 2:18, Jorah
  9. Nehemiah 7:25 In Ezra 2:20, Gibbar
  10. Nehemiah 7:28 In Ezra 2:24, Azmaveth
  11. Nehemiah 7:29 In Ezra 2:25, Kiriath-arim
  12. Nehemiah 7:36 Lit sons
  13. Nehemiah 7:43 In Ezra 2:40, Hodaviah, in Ezra 3:9, Judah
  14. Nehemiah 7:47 In Ezra 2:44, Siaha
  15. Nehemiah 7:52 In Ezra 2:50, Nephisim
  16. Nehemiah 7:54 In Ezra 2:52, Bazluth
  17. Nehemiah 7:57 In Ezra 2:55, Hassophereth
  18. Nehemiah 7:57 In Ezra 2:55, Peruda
  19. Nehemiah 7:59 In Ezra 2:57, Ami
  20. Nehemiah 7:61 In Ezra 2:59, Addan
  21. Nehemiah 7:61 Lit seed
  22. Nehemiah 7:65 Heb Tirshatha, a Persian title
  23. Nehemiah 7:67 Lit these
  24. Nehemiah 7:68 As in some ancient mss and LXX; verse not in MT
  25. Nehemiah 7:70 Heb Tirshatha, a Persian title
  26. Nehemiah 8:1 Lit said to
  27. Nehemiah 8:1 Lit commanded
  28. Nehemiah 8:3 Lit the light
  29. Nehemiah 8:3 Lit the ears of all...were to
  30. Nehemiah 8:8 Or explaining
  31. Nehemiah 8:9 Heb Tirshatha, a Persian title
  32. Nehemiah 8:10 Or stronghold
  33. Nehemiah 8:12 Lit make a great rejoicing