Add parallel Print Page Options

Los que volvieron con Zorobabel

(Neh. 7.5-73)

Estos son los hijos de la provincia que subieron del cautiverio, de aquellos que Nabucodonosor rey de Babilonia había llevado cautivos a Babilonia, y que volvieron a Jerusalén y a Judá, cada uno a su ciudad; los cuales vinieron con Zorobabel, Jesúa, Nehemías, Seraías, Reelaías, Mardoqueo, Bilsán, Mispar, Bigvai, Rehum y Baana.

El número de los varones del pueblo de Israel: Los hijos de Paros, dos mil ciento setenta y dos. Los hijos de Sefatías, trescientos setenta y dos. Los hijos de Ara, setecientos setenta y cinco. Los hijos de Pahat-moab, de los hijos de Jesúa y de Joab, dos mil ochocientos doce. Los hijos de Elam, mil doscientos cincuenta y cuatro. Los hijos de Zatu, novecientos cuarenta y cinco. Los hijos de Zacai, setecientos sesenta. 10 Los hijos de Bani, seiscientos cuarenta y dos. 11 Los hijos de Bebai, seiscientos veintitrés. 12 Los hijos de Azgad, mil doscientos veintidós. 13 Los hijos de Adonicam, seiscientos sesenta y seis. 14 Los hijos de Bigvai, dos mil cincuenta y seis. 15 Los hijos de Adín, cuatrocientos cincuenta y cuatro. 16 Los hijos de Ater, de Ezequías, noventa y ocho. 17 Los hijos de Bezai, trescientos veintitrés. 18 Los hijos de Jora, ciento doce. 19 Los hijos de Hasum, doscientos veintitrés. 20 Los hijos de Gibar, noventa y cinco. 21 Los hijos de Belén, ciento veintitrés. 22 Los varones de Netofa, cincuenta y seis. 23 Los varones de Anatot, ciento veintiocho. 24 Los hijos de Azmavet, cuarenta y dos. 25 Los hijos de Quiriat-jearim, Cafira y Beerot, setecientos cuarenta y tres. 26 Los hijos de Ramá y Geba, seiscientos veintiuno. 27 Los varones de Micmas, ciento veintidós. 28 Los varones de Bet-el y Hai, doscientos veintitrés. 29 Los hijos de Nebo, cincuenta y dos. 30 Los hijos de Magbis, ciento cincuenta y seis. 31 Los hijos del otro Elam, mil doscientos cincuenta y cuatro. 32 Los hijos de Harim, trescientos veinte. 33 Los hijos de Lod, Hadid y Ono, setecientos veinticinco. 34 Los hijos de Jericó, trescientos cuarenta y cinco. 35 Los hijos de Senaa, tres mil seiscientos treinta.

36 Los sacerdotes: los hijos de Jedaías, de la casa de Jesúa, novecientos setenta y tres. 37 Los hijos de Imer, mil cincuenta y dos. 38 Los hijos de Pasur, mil doscientos cuarenta y siete. 39 Los hijos de Harim, mil diecisiete.

40 Los levitas: los hijos de Jesúa y de Cadmiel, de los hijos de Hodavías, setenta y cuatro. 41 Los cantores: los hijos de Asaf, ciento veintiocho. 42 Los hijos de los porteros: los hijos de Salum, los hijos de Ater, los hijos de Talmón, los hijos de Acub, los hijos de Hatita, los hijos de Sobai; por todos, ciento treinta y nueve.

43 Los sirvientes del templo: los hijos de Ziha, los hijos de Hasufa, los hijos de Tabaot, 44 los hijos de Queros, los hijos de Siaha, los hijos de Padón, 45 los hijos de Lebana, los hijos de Hagaba, los hijos de Acub, 46 los hijos de Hagab, los hijos de Salmai, los hijos de Hanán, 47 los hijos de Gidel, los hijos de Gahar, los hijos de Reaía, 48 los hijos de Rezín, los hijos de Necoda, los hijos de Gazam, 49 los hijos de Uza, los hijos de Paseah, los hijos de Besai, 50 los hijos de Asena, los hijos de Meunim, los hijos de Nefusim, 51 los hijos de Bacbuc, los hijos de Hacufa, los hijos de Harhur, 52 los hijos de Bazlut, los hijos de Mehída, los hijos de Harsa, 53 los hijos de Barcos, los hijos de Sísara, los hijos de Tema, 54 los hijos de Nezía, los hijos de Hatifa.

55 Los hijos de los siervos de Salomón: los hijos de Sotai, los hijos de Soferet, los hijos de Peruda, 56 los hijos de Jaala, los hijos de Darcón, los hijos de Gidel, 57 los hijos de Sefatías, los hijos de Hatil, los hijos de Poqueret-hazebaim, los hijos de Ami.

58 Todos los sirvientes del templo, e hijos de los siervos de Salomón, trescientos noventa y dos.

59 Estos fueron los que subieron de Tel-mela, Tel-harsa, Querub, Addán e Imer que no pudieron demostrar la casa de sus padres, ni su linaje, si eran de Israel: 60 los hijos de Delaía, los hijos de Tobías, los hijos de Necoda, seiscientos cincuenta y dos. 61 Y de los hijos de los sacerdotes: los hijos de Habaía, los hijos de Cos, los hijos de Barzilai, el cual tomó mujer de las hijas de Barzilai galaadita, y fue llamado por el nombre de ellas. 62 Estos buscaron su registro de genealogías, y no fue hallado; y fueron excluidos del sacerdocio, 63 y el gobernador les dijo que no comiesen de las cosas más santas, hasta que hubiese sacerdote para consultar con Urim y Tumim.(A)

64 Toda la congregación, unida como un solo hombre, era de cuarenta y dos mil trescientos sesenta, 65 sin contar sus siervos y siervas, los cuales eran siete mil trescientos treinta y siete; y tenían doscientos cantores y cantoras. 66 Sus caballos eran setecientos treinta y seis; sus mulas, doscientas cuarenta y cinco; 67 sus camellos, cuatrocientos treinta y cinco; asnos, seis mil setecientos veinte.

68 Y algunos de los jefes de casas paternas, cuando vinieron a la casa de Jehová que estaba en Jerusalén, hicieron ofrendas voluntarias para la casa de Dios, para reedificarla en su sitio. 69 Según sus fuerzas dieron al tesorero de la obra sesenta y un mil dracmas de oro, cinco mil libras de plata, y cien túnicas sacerdotales.

70 Y habitaron los sacerdotes, los levitas, los del pueblo, los cantores, los porteros y los sirvientes del templo en sus ciudades; y todo Israel en sus ciudades.(B)

Restauración del altar y del culto

Cuando llegó el mes séptimo, y estando los hijos de Israel ya establecidos en las ciudades, se juntó el pueblo como un solo hombre en Jerusalén. Entonces se levantaron Jesúa hijo de Josadac y sus hermanos los sacerdotes, y Zorobabel hijo de Salatiel y sus hermanos, y edificaron el altar del Dios de Israel, para ofrecer sobre él holocaustos, como está escrito en la ley de Moisés varón de Dios.(C) Y colocaron el altar sobre su base, porque tenían miedo de los pueblos de las tierras, y ofrecieron sobre él holocaustos a Jehová, holocaustos por la mañana y por la tarde.(D) Celebraron asimismo la fiesta solemne de los tabernáculos, como está escrito, y holocaustos cada día por orden conforme al rito, cada cosa en su día;(E) además de esto, el holocausto continuo, las nuevas lunas, y todas las fiestas solemnes de Jehová,(F) y todo sacrificio espontáneo, toda ofrenda voluntaria a Jehová. Desde el primer día del mes séptimo comenzaron a ofrecer holocaustos a Jehová; pero los cimientos del templo de Jehová no se habían echado todavía. Y dieron dinero a los albañiles y carpinteros; asimismo comida, bebida y aceite a los sidonios y tirios para que trajesen madera de cedro desde el Líbano por mar a Jope, conforme a la voluntad de Ciro rey de Persia acerca de esto.

Colocación de los cimientos del templo

En el año segundo de su venida a la casa de Dios en Jerusalén, en el mes segundo, comenzaron Zorobabel hijo de Salatiel, Jesúa hijo de Josadac y los otros sus hermanos, los sacerdotes y los levitas, y todos los que habían venido de la cautividad a Jerusalén; y pusieron a los levitas de veinte años arriba para que activasen la obra de la casa de Jehová. Jesúa también, sus hijos y sus hermanos, Cadmiel y sus hijos, hijos de Judá, como un solo hombre asistían para activar a los que hacían la obra en la casa de Dios, junto con los hijos de Henadad, sus hijos y sus hermanos, levitas.

10 Y cuando los albañiles del templo de Jehová echaban los cimientos, pusieron a los sacerdotes vestidos de sus ropas y con trompetas, y a los levitas hijos de Asaf con címbalos, para que alabasen a Jehová, según la ordenanza de David rey de Israel.(G) 11 Y cantaban, alabando y dando gracias a Jehová, y diciendo: Porque él es bueno, porque para siempre es su misericordia sobre Israel.(H) Y todo el pueblo aclamaba con gran júbilo, alabando a Jehová porque se echaban los cimientos de la casa de Jehová. 12 Y muchos de los sacerdotes, de los levitas y de los jefes de casas paternas, ancianos que habían visto la casa primera, viendo echar los cimientos de esta casa, lloraban en alta voz, mientras muchos otros daban grandes gritos de alegría. 13 Y no podía distinguir el pueblo el clamor de los gritos de alegría, de la voz del lloro; porque clamaba el pueblo con gran júbilo, y se oía el ruido hasta de lejos.

Los adversarios detienen la obra

Oyendo los enemigos de Judá y de Benjamín que los venidos de la cautividad edificaban el templo de Jehová Dios de Israel, vinieron a Zorobabel y a los jefes de casas paternas, y les dijeron: Edificaremos con vosotros, porque como vosotros buscamos a vuestro Dios, y a él ofrecemos sacrificios desde los días de Esar-hadón rey de Asiria, que nos hizo venir aquí.(I) Zorobabel, Jesúa, y los demás jefes de casas paternas de Israel dijeron: No nos conviene edificar con vosotros casa a nuestro Dios, sino que nosotros solos la edificaremos a Jehová Dios de Israel, como nos mandó el rey Ciro, rey de Persia.

Pero el pueblo de la tierra intimidó al pueblo de Judá, y lo atemorizó para que no edificara. Sobornaron además contra ellos a los consejeros para frustrar sus propósitos, todo el tiempo de Ciro rey de Persia y hasta el reinado de Darío rey de Persia.

Number of Those Returning

(A)Now these are the [a]people of the province who came up out of the captivity of the exiles whom Nebuchadnezzar the king of Babylon had taken into exile to Babylon, and they returned to Jerusalem and Judah, each to his city. [b]These came with Zerubbabel, Jeshua, Nehemiah, [c]Seraiah, [d]Reelaiah, Mordecai, Bilshan, [e]Mispar, Bigvai, [f]Rehum, and Baanah.

This is the number of the men of the people of Israel: the sons of Parosh, 2,172; the sons of Shephatiah, 372; the sons of (B)Arah, 775; the sons of (C)Pahath-moab of the sons of Jeshua and Joab, 2,812; the sons of Elam, 1,254; the sons of Zattu, 945; the sons of Zaccai, 760; 10 the sons of [g]Bani, 642; 11 the sons of Bebai, 623; 12 the sons of Azgad, 1,222; 13 the sons of (D)Adonikam, 666; 14 the sons of Bigvai, 2,056; 15 the sons of Adin, 454; 16 the sons of Ater, of Hezekiah, 98; 17 the sons of Bezai, 323; 18 the sons of [h]Jorah, 112; 19 the sons of Hashum, 223; 20 the sons of [i]Gibbar, 95; 21 the [j]men of (E)Bethlehem, 123; 22 the men of Netophah, 56; 23 the men of Anathoth, 128; 24 the sons of [k]Azmaveth, 42; 25 the sons of [l]Kiriath-arim, Chephirah, and Beeroth, 743; 26 the sons of (F)Ramah and Geba, 621; 27 the men of Michmas, 122; 28 the men of Bethel and Ai, 223; 29 the sons of Nebo, 52; 30 the sons of Magbish, 156; 31 the sons of the other Elam, 1,254; 32 the sons of Harim, 320; 33 the sons of Lod, Hadid, and Ono, 725; 34 the [m]men of (G)Jericho, 345; 35 the sons of Senaah, 3,630.

Priests Returning

36 (H)The priests: the sons of Jedaiah of the house of Jeshua, 973; 37 the sons of (I)Immer, 1,052; 38 (J)the sons of Pashhur, 1,247; 39 the sons of (K)Harim, 1,017.

Levites Returning

40 The Levites: the sons of Jeshua and Kadmiel, of the sons of [n]Hodaviah, 74. 41 The singers: the sons of Asaph, 128. 42 The sons of the gatekeepers: the sons of Shallum, the sons of Ater, the sons of Talmon, the sons of Akkub, the sons of Hatita, and the sons of Shobai, 139 in all.

43 The (L)temple servants: the sons of Ziha, the sons of Hasupha, the sons of Tabbaoth, 44 the sons of Keros, the sons of [o]Siaha, the sons of Padon, 45 the sons of Lebanah, the sons of Hagabah, the sons of Akkub, 46 the sons of Hagab, the sons of Shalmai, the sons of Hanan, 47 the sons of Giddel, the sons of Gahar, the sons of Reaiah, 48 the sons of Rezin, the sons of Nekoda, the sons of Gazzam, 49 the sons of Uzza, the sons of Paseah, the sons of Besai, 50 the sons of Asnah, the sons of Meunim, the sons of [p]Nephisim, 51 the sons of Bakbuk, the sons of Hakupha, the sons of Harhur, 52 the sons of [q]Bazluth, the sons of Mehida, the sons of Harsha, 53 the sons of Barkos, the sons of Sisera, the sons of Temah, 54 the sons of Neziah, and the sons of Hatipha.

55 The sons of (M)Solomon’s servants: the sons of Sotai, the sons of [r]Hassophereth, the sons of [s]Peruda, 56 the sons of Jaalah, the sons of Darkon, the sons of Giddel, 57 the sons of Shephatiah, the sons of Hattil, the sons of Pochereth-hazzebaim, and the sons of [t]Ami.

58 All the (N)temple servants and the sons of (O)Solomon’s servants totaled 392.

59 Now these were the ones who came up from Tel-melah, Tel-harsha, Cherub, [u]Addan, and Immer, but they were not able to [v]provide evidence of their fathers’ households and their [w]descendants, whether they were of Israel: 60 the sons of Delaiah, the sons of Tobiah, and the sons of Nekoda, 652.

Priests Removed

61 Of the sons of the priests: the sons of Hobaiah, the sons of Hakkoz, the sons of (P)Barzillai, who took a wife from the daughters of Barzillai the Gileadite, and he was called by their name. 62 These searched among their genealogical registration but they could not be located; (Q)so they were considered defiled and excluded from the priesthood. 63 The [x]governor said to them (R)that they were not to eat from the most holy things until a priest stood up with (S)Urim and Thummim.

64 The whole assembly together totaled 42,360, 65 besides their male and female slaves [y]who totaled 7,337; and they had two hundred (T)singing men and women. 66 Their horses numbered 736; their mules, 245; 67 their camels, 435; their donkeys, 6,720.

68 Some of the heads of fathers’ households, when they arrived at the house of the Lord which is in Jerusalem, offered willingly for the house of God to erect it on its site. 69 According to their ability they gave (U)to the treasury for the work sixty-one thousand gold drachmas, five thousand silver minas, and a hundred priestly [z]garments.

70 (V)Now the priests and the Levites, some of the people, the singers, the gatekeepers, and the temple servants lived in their cities, and all Israel in their cities.

Altar and Sacrifices Restored

Now when the seventh month came, and (W)the sons of Israel were in the cities, the people gathered together as one person to Jerusalem. Then (X)Jeshua the son of Jozadak and his brothers the priests, and (Y)Zerubbabel the son (Z)of Shealtiel and his brothers, rose up and (AA)built the altar of the God of Israel to offer burnt offerings on it, (AB)as it is written in the Law of Moses, the man of God. So they set up the altar on its foundation, because [aa](AC)they were terrified of the peoples of the lands; and they (AD)offered burnt offerings on it to the Lord, burnt offerings morning and evening. They also celebrated the (AE)Feast of [ab]Booths, (AF)as it is written, and offered [ac]the prescribed number of burnt offerings daily, (AG)according to the ordinance, [ad]as each day required; and afterward there was a (AH)continual burnt offering, also (AI)for the new moons and (AJ)for all the appointed festivals of the Lord that were consecrated, and from everyone who offered a [ae]voluntary offering to the Lord. From the first day of the seventh month they began to offer burnt offerings to the Lord, but the foundation of the temple of the Lord had not been laid. Then they gave money to the masons and carpenters, and (AK)food, drink, and oil to the Sidonians and the Tyrians (AL)to bring cedar wood from Lebanon to the sea at (AM)Joppa, according to the permission they had [af]from (AN)Cyrus king of Persia.

Temple Restoration Begun

Now in the second year of their coming to the house of God at Jerusalem, in the second month, (AO)Zerubbabel the son of Shealtiel, Jeshua the son of Jozadak, and the rest of their brothers the priests and the Levites, and all who came from the captivity to Jerusalem, began the work and (AP)appointed the Levites who were twenty years old and upward to oversee the work of the house of the Lord. Then (AQ)Jeshua with his sons and brothers stood united with Kadmiel and his sons, the sons of [ag]Judah and the sons of Henadad with their sons and brothers the Levites, to oversee the workmen in the temple of God.

10 Now when the builders had (AR)laid the foundation of the temple of the Lord, [ah]the priests stood in their apparel with trumpets, and the Levites, the sons of Asaph, with cymbals, to praise the Lord (AS)according to the [ai]directions of King David of Israel. 11 And (AT)they sang, praising and giving thanks to the Lord, saying, “(AU)For He is good, for His favor is upon Israel forever.” And all the people shouted with a great shout of joy when they praised the Lord, because the foundation of the house of the Lord was laid. 12 Yet many of the priests and Levites and heads of fathers’ households, (AV)the old men who had seen the first [aj]temple, wept with a loud voice when the foundation of this house was laid before their eyes, while many shouted aloud for joy, 13 so that the people could not distinguish the sound of the shout of joy from the sound of the weeping of the people, because the people were shouting with a loud shout, and the sound was heard far away.

Enemies Hinder the Work

Now when (AW)the enemies of Judah and Benjamin heard that (AX)the people of the exile were building a temple to the Lord God of Israel, they approached Zerubbabel and the heads of fathers’ households, and said to them, “Let us build with you, for like you, we seek your God; (AY)and we have been sacrificing to Him since the days of (AZ)Esarhaddon king of Assyria, who brought us up here.” But Zerubbabel and Jeshua and the rest of the heads of fathers’ households of Israel said to them, “(BA)You have nothing in common with us in building a house to our God; but we ourselves will together build for the Lord God of Israel, (BB)just as King Cyrus, the king of Persia, has commanded us.”

Then (BC)the people of the land [ak]discouraged the people of Judah, and frightened them from building, and bribed advisers against them to frustrate their advice all the days of Cyrus king of Persia, even until the reign of Darius king of Persia.

Footnotes

  1. Ezra 2:1 Lit sons
  2. Ezra 2:2 Lit who
  3. Ezra 2:2 In Neh 7:7, Azariah
  4. Ezra 2:2 In Neh 7:7, Raamiah
  5. Ezra 2:2 In Neh 7:7, Mispereth
  6. Ezra 2:2 In Neh 7:7, Nehum
  7. Ezra 2:10 In Neh 7:15, Binnui
  8. Ezra 2:18 In Neh 7:24, Hariph
  9. Ezra 2:20 In Neh 7:25, Gibeon
  10. Ezra 2:21 Lit sons
  11. Ezra 2:24 In Neh 7:28, Beth-azmaveth
  12. Ezra 2:25 In Neh 7:29, Kiriath-jearim
  13. Ezra 2:34 Lit sons
  14. Ezra 2:40 In Ezra 3:9, Judah; in Neh 7:43, Hodevah
  15. Ezra 2:44 In Neh 7:47, Sia
  16. Ezra 2:50 In Neh 7:52, Nephushesim
  17. Ezra 2:52 In Neh 7:54, Bazlith
  18. Ezra 2:55 In Neh 7:57, Sophereth
  19. Ezra 2:55 In Neh 7:57, Perida
  20. Ezra 2:57 In Neh 7:59, Amon
  21. Ezra 2:59 In Neh 7:61, Addon
  22. Ezra 2:59 Lit tell
  23. Ezra 2:59 Lit seed
  24. Ezra 2:63 Heb Tirshatha, a Persian title
  25. Ezra 2:65 Lit these
  26. Ezra 2:69 Or tunics
  27. Ezra 3:3 Lit terror was upon them from
  28. Ezra 3:4 Or Tabernacles
  29. Ezra 3:4 Lit by number
  30. Ezra 3:4 Lit a day’s word on its day
  31. Ezra 3:5 Or freewill offering
  32. Ezra 3:7 Lit of
  33. Ezra 3:9 In Ezra 2:40, Hodaviah; in Neh 7:43, Hodevah
  34. Ezra 3:10 As in LXX and some mss; MT they set the priests
  35. Ezra 3:10 Lit hands
  36. Ezra 3:12 Lit house
  37. Ezra 4:4 Lit slackened the hands of

19 Los hijos de Pedaías: Zorobabel y Simei. Y los hijos de Zorobabel: Mesulam, Hananías, y Selomit su hermana; 20 y Hasuba, Ohel, Berequías, Hasadías y Jusab-hesed; cinco por todos. 21 Los hijos de Hananías: Pelatías y Jesaías; su hijo, Refaías; su hijo, Arnán; su hijo, Abdías; su hijo, Secanías. 22 Hijo de Secanías fue Semaías; y los hijos de Semaías: Hatús, Igal, Barías, Nearías y Safat, seis. 23 Los hijos de Nearías fueron estos tres: Elioenai, Ezequías y Azricam. 24 Los hijos de Elioenai fueron estos siete: Hodavías, Eliasib, Pelaías, Acub, Johanán, Dalaías y Anani.

Read full chapter

19 The sons of Pedaiah were Zerubbabel and Shimei. And the [a]sons of Zerubbabel were Meshullam and Hananiah, and Shelomith was their sister; 20 and Hashubah, Ohel, Berechiah, Hasadiah, and Jushab-hesed, five. 21 The [b]sons of Hananiah were Pelatiah and Jeshaiah, the sons of Rephaiah, the sons of Arnan, the sons of Obadiah, the sons of Shecaniah. 22 The [c]descendants of Shecaniah were Shemaiah, and the sons of Shemaiah: Hattush, Igal, Bariah, Neariah, and Shaphat, six. 23 The [d]sons of Neariah were Elioenai, Hizkiah, and Azrikam, three. 24 The sons of Elioenai were Hodaviah, Eliashib, Pelaiah, Akkub, Johanan, Delaiah, and Anani, seven.

Read full chapter

Footnotes

  1. 1 Chronicles 3:19 Lit son
  2. 1 Chronicles 3:21 Lit son
  3. 1 Chronicles 3:22 Lit sons
  4. 1 Chronicles 3:23 Lit son